1 Temmuz 2008 Salı

IFR VE VFR UÇUŞ KURALLARI

VFR ve IFR UÇUŞ KURALLARI

1 - VFR - Gorerek Ucus Kurallari :

a) VFR Meteorolojik Şartlar - VMC ( Visual Meteorological Conditions ) :

VFR uçuşların yapılabilmesi için aşağıdaki tabloda belirtilen meteorolojik koşulların sağlanması gereklidir (VMC).Asağıdiaki değerler ICAO genel VMC sartlaridir. Bazen bu değerler ülkelerin sivil havacılık otoriteleri tarafından değiştirilmiş olabilir ve farklılık gösterebilir.

Kontrollü Havasahaları

Kontrolsuz Havasahaları

Hava koridoru

B

C-D-E

F-G

S (1) üzeri

S (1)

veya alti

Bulutlardan uzaklik

1500 m / 3 SM yatay olarak

1000 ft dikey olarak (2)

Bulutlardan uzak ve yer gorunurken

Gorus Mesafesi

8 km / 5 SM de ve FL100 veya 10000 feet altinda

5 km / 3 SM FL100 veya 10000 feet altinda

5 km / 3 SM (3)

(1) 1000 feet veya 3000 feet ustu genellikle "S - Surface" olarak tanımlanır.

(2) VFR ucarken yerden minimum uzaklik 500 ft oldugundan , en az 1500 feetten seyretmelisiniz ( eger 1000 feette bulut var ise )

(3) Görüş mesafesi 5 km / 3 SM'nin altinda olabilir ancak 1500 m / 1 SM 'nin üstünde olmalidir ( detayli bilgi icin IVAO-TR egitim sayfalarini ziyaret edin ) Ayrica sadece helikopterler icin minimum gorus mesafesi 1500 m / 1 SM'den az olabilir.

Türkiye havasahasında günbatımından gündoğumuna kadar yani geceleri VFR uçuşlara müsade edilmez.

b) Özel VFR - SVFR(Special VFR) :

Yukarıda belirtildigi gibi, VFR ucuslar bazi sartlarda ucamazlar.VFR uçuş için belirtilen meteorolojik şartların sağlanamaması halinde meydan otoritesi tarafından özel bir müsade alınarak uçuş yapılabilir.Buna Special VFR denir , fakat boyle bir müsadenin alınabilmesi için sorumlu pilotun IFR uçuş lisansına sahip olması gerekmektedir.

c) Minimum and maksimum seviyeler :

VFR Ucuslar :

-En az 1000 ft ASFC veya sehirlerin uzerindeki engebelerin 600m ustunde.

-En az 500ft ASFC veya herhangi bir engelin ustunde.

-Alcak hava koridorunda.

d) VFR ucus yükselikleri ve seviyeleri :

Genel kurallara bagli olarak, VFR ucuslar, ucus yukseliklerini TL altinda , Ucus Seviyelerini ise asagidaki tablodaki gibi kullanir ( Semi Circular Crusiing System) -( ref: S5-Altimetri ) :

Uçuş başı 000° ve 179° arası

Uçuş Başı 180° ve 359° arası

Tek Seviyeler + 500 feet

Cift Seviyeler + 500 Feet

FL 35 veya 3,500 ft

FL 55 veya 5,500 ft

FL 75 veya 7,500 ft

FL 95 veya 9,500 ft

FL 115 veya 11,500 ft

FL 135 veya 13,500 ft

FL 155 veya 15,500 ft

FL 175 veya 17,500 ft

FL 195

FL 215

FL 235

...

FL 25 veya 2,500 ft

FL 45 veya 4,500 ft

FL 65 veya 6,500 ft

FL 85 veya 8,500 ft

FL 105 veya 10,500 ft

FL 125 veya 12,500 ft

FL 145 veya 14,500 ft

FL 165 veya 16,500 ft

FL 185

FL 205

FL 225

...

e) Hız Limitleri :

FL100 veya 10000 feet altinda hiz sınırı 250 KIAS 'dir. Ancak eger istenirse veya ATC daha hizli bir deger icin komut verirse daha hizli degerler kullanılarak uçulabilir. Askeri jetler bu kuralin disinda tutulabilir.

f) Kontrollü Bolgelerde (ATC online) VFR :

A Sınıfı Havasahalarında VFR uçuşlara müsade edilmez.

VFR ucuslarda B-C-D Sınıfı Havasahalarına girebilmek icin, pilot :

- Aktif transponder.

- ATC ile radar temasi.

- ATC tarafindan onay almali ve ATC'nin direktiflerini takip etmeli.

Kısaca :

A sınıfı havasahalarında VFR ucamaz.

B-C-D sınıfı havasahalarında , VRF ucuslar ATC tarafindan kontrol edilmeli ve pilot müsade almalidir.

E - F - G havasahalarında VFR klerans almadan ve kontakt kurmadan uculabilir.

VFR ucuslar Visual Patterne girerken - kontrollu bolgelerde- ATC ile tamasa gecmelidir.

g) Ucus Plani:

VFR Ucuş planı yollamak sadece su sartlarda gecerlidir :

- Deniz aşırı veya kontrolsüz bölgelerde ucarken.

- Gece ucuslarinda (Lokal Olarak ucmuyorsaniz).

- Sınır geçerken.

- Kontrol edilen bir alana ucarken.

Diger sartlarda uçuş planı gerekmez ancak yine de doldurmaniz tavsiye edilir VFR-FP dökümanını inceleyebilirsiniz.

Basitleştirilmiş FP : VFR ucarken, herhangi bir ATC kendi bolgesine ucan bir trafige ucus plani doldurmasini isteyebilir.Bu durumda kolaylaştirilmiş FP girebilirsiniz (VFR isaretli olarak), . Kolaylaştırılmış ,FP sunlari içermelidir :

- Ucak tipi.

- Kalkis noktasi.

- Varis noktasi.

- Ve tabiki gercek adiniz ve ait oldugunuz bolge ( Homebase).

Diger alanlari bos birakabilirsiniz..

h) VFR'den IFR'a gecis :

Pilot ATC'yi bilgilendirmeli , ucus plani doldurmali ve IFR ucabilmek icin ATC'den izin istemelidir.

i) Kim VFR ucar ? :

Genellikle genel havacilik ucaklari (C182, PA28, DR40...) VFR ucarlar. Genellikle alcaktan ucarlar (5000 ft AGL altinda ). Askeri alcak ucuslarda VFR ucar.

2 - IFR - Aletli Uçuş Kurallari :

a) IFR Meteorolojik Sartlar - IMC ( Instruments Meteorological Conditions ) :

Aşağıda belirtilen her koşulda IFR ucus yapilabilir

IMC göz önünde bulundurularak ,VFR ucuşlar IMC ile uçamaz. Bu sebeple IMC ile sadece IFR uçulabilir.

Not : IFR uçuşlar VMC ile de uçulabilir.

b) Minimum seviye :

IFR ucuslar su seviyelerde ucabilir :

- En az1000 ft (2000 ft dagli arazide) en yusek engelin ustunde ( 8 km icerisinde )

- En az Yaklasma ve MRV chartlarinda belirtilen minimum seviyede.

c) IFR ucus seviyeleri ve yukseklikleri :

Genel kurallara bagli olarak IFR ucuslarda yükseklikler İntikal Seviyesi altında irtifa - feet (AMSL) , altında ise FL - Flight Level olarak tabir edilir.

Uçuş başı 000° ve 179° arası

Uçuş Başı 180° ve 359° arası

TEK SEVIYELER

CIFT SEVIYELER

FL 50 veya 5,000 ft

FL 70 veya 7,000 ft

FL 90 veya 9,000 ft

FL 110 r 11,000 ft

FL 130 veya 13,000 ft

FL 150 veya 15,000 ft

FL 170 veya 17,000 ft

FL 190

FL 210

FL 230

FL 250

FL 270

FL 290

--------------------------------

FL 330

FL 370

FL 410

...

FL 40 veya 4,000 ft

FL 60 veya 6,000 ft

FL 80 veya 8,000 ft

FL 100 veya 10,000 ft

FL 120 veya 12,000 ft

FL 140 veya 14,000 ft

FL 160 veya 16,000 ft

FL 180 veya 18,000 ft

FL 200

FL 220

FL 240

FL 260

FL 280

--------------------------------

FL 310

FL 350

FL 390

...

S7-RVSM & S1-UcusSeviyeleri

d) Hız Limitleri :

FL100 veya 10000 feet altinda hız sınırı 250 KIAS.Ancak eger istenirse veya ATC daha hizli bir deger icin komut verirse daha hizli degerler kabul edilebilir.Askeri jetlerde bu kuralin disinda kalir.

e) Kontrollü Havasahalarında IFR Uçuş :

IFR uçuşların kontrollü havasahalarında uçabilmesi için (A-B-C-D-E sınıfları), Pilot :

- Aktif Transponderı olmasi gerekir.

- ATC ile radar temasi kurması gerekir.

- ATC tarafindan klerans almalı ve kleransa uymalıdır.

Kısaca :

A-B-C-D-E sınıflarında IFR ucuslar kontrol edilir ve klerans alınır ve ATC ile temas kurulur.

F-G havasahalarında klerans gerekmez ve kontrol edilmeden ucuş yapılabilir.

f) IFR Yaklasma ve Terk :

IFR terkler SID ile (Standard Instrument Departures) yada DP's (Departure Procedures) ile duzenli bir sekilde yapilmalidir.Eger bunlar kullanilmazsa ATC tarafindan yapilmalidir.IFR terk müsadesi en azindan sunlari icerir: :

- SID veya bir rapor noktasi , yukseklik veya ucus seviyesi, transponder kodu ve Approach/Departure Radyo Frekansı.

- Terk icin bir ucus başı ve ucus seviyesi, transponder code'u ve Approach/Departure Radyo Frekansı.

IFR Yaklasmalar STAR ile (Standard Terminal Arrival Route) ve aletli yaklasma prosedurleri ile duzenli bir sekilde yapilmalidir.Aksi taktirde ATC komutlari veya Gorerek yaklasma izni ile de yapılabilir.

IIFR ucuslar gorerek yaklasma iznini pist gorus mesafesi icindeyse alabilir.Boylece chart ve yaklasma prosedurleri kullanmadan piste inis yapılabilir.

g) IFR Uçuş Planı :

IFR ucuslarda FP doldurulmalidir. S1-IFR-UP .

h) IFR'den VFR'e gecis :

Bu sadece VMC koşullar mevcut ise ve A sınıfı havasahasında degil ise yapılabilir.

Pilot ATC'yi CANCEL IFR, diyerek uyarir ve ucus planini tekrar gonderir.

i) Kimler IFR uçar ? :

Tüm ticari ucaklar (Ticaret ucaklari, havayollu sirketleri...) ve cogu askeri nakliye uçagi IFR kullanir. Askeri jetlerde IFR ucabilir.



VFR UÇUŞ PLANI

1 - VFR Ucuslar :

VFR Ucuslar VMC 'ye bagli olarak yapılan ucuslardir.VFR ucus yapan pilotlar kendini diger trafiklerden ayırmakla ve yerde iken trafiği tıkamamalıdır.

Butun VFR 'ler G sınıfı ( kontrol edilmeyen bolge) havasahasına girdiginden, Pilotlar tehlikeli olabilecek uçuşları kollamalı ve radyo frekansını kullanarak belirli aralıklarla buldugu pozisyonu rapor etmelidir.

Kontrol edilen bolgelerde ise , yine trafikleri kollamalıdır ancak ATC'nin komutlarınıda uygulamalıdır.

2 - Ucus Plani :

Bu plan Cedars havaalanindan (CSS3) kalkacak ve Saint-Jean Havaalanina (CYJN) ucacak Bir Cessna Skyhawk'in ucus planı örneğidir.

TCAS, Ucak Listesi, Son-ek : Kullanacagimiz ucagi Ucak listesinden (SB) seciyoruz (Eski SB versiyonlari bunu desteklemez).Gordugunuz gibi, ucak genel havacilik ucagi oldugundan, sahibi ucagi TCAS yuklememis (ref :S1-TCAS) Bu yuzden isaretli degil. Baska bunun gibi sistem yuklu olmadigindan Suffix kutusunu bos birakiyoruz .(Suffix ve prefix hakinda detayli bilgi icin S1-IFR-UP ).

Ucus Tipi : Ucusumuz VFR oldugunuzdan VFR kutucugunu isaretliyoruz.. SVFR Ozel VFF anlamindadir. Kotu hava Sartlarinda CTR'lerde kullanilan ucus tipi (Center anlaminda degil Kontrol alani anlaminda) .

Ucak Kayıt Kodu : Bir sonraki konu ucak tanimlanmasi .Ornek olarak Kanada icin bir ucak kodu yazalim.. Genelllikle CF-XXX, C-FXXX veya C-GXXX, gibidir . XXX olan yere bir kombinasyon yazilir.Tanimlayici kod IVAO serverlarina baglanmadan once girilir. ( Bu menude degil).

Ucak Tipi : Yukaridaki ornekte ucak tipinin girildigini goruyoruz. (ucak listesinden), hemen altindaki bosluk ise sizin cagri kodunuzu gosteriyor.

TAS (Asıl Ucus Hızı) : TAS veya True Airspeed diye bilinir. Bu sizin ucusunuz sirasinda muhafaza edeceginiz hizi belirtmenizi saglar. Hız ile ilgili ayrintilari S5-Hızlar bolumunde gorebilirsiniz.

Kalkis Noktasi : Kalkis noktası 4 harfli ICAO kodudur.Tum dunya havaalani kodlarini IVAO database'den ogrenebilirsiniz.Ekstra bilgi icin S5-Tanımlayıcılar bolumunu inceleyebilirsiniz.

Kalkis zamani , tahmini zaman ve asıl zaman : Bunlar sizin tahmini ve asıl kalkis zamanlarini belirtmenizi saglar, UTC'de (Uluslararasi kordine edilmis zaman).

Yukseklik : 2000 feetin altindaki ucuslar icin istediginiz her degeri girebilirisiniz ( Yerden ve diger engellerden 1000 feet yukarida olmak sarti ile ).2000 feetin uzerindeki yukseklikler icin , S1-UcusSeviyeleri veya S5-Altimetri konusunu inceleyiniz.

Rota : Burasi Rotanizi Yazacaginiz bolumdur. VFR ucuslarda direk kalktiginiz ve gideceginiz havaalanini yazmaniz yeterlidir.. Kontrol edilmeyen bolgelerde bu sizin nereden kalkip nereye direk olarak gideceginizi beliritr.
Eger bircok havaalaninda duracaksaniz bunu ucus plainnizda belirtiniz: CSS3 CYHU CYJN gibi ... bu sizin CYHU'de (Saint-Hubert) duracaginizi veya sadece bu havaalani uzerinden gecip CYJN'ye devam etceginizi gosterir.

Gidilecek nokta(destination) : Rota'dan sonra gidilecek nokta bolumu gelir.Bu nokta rotanizda yazsaniz bile, buraya yine yazmaniz gerekir.(Rota bolumünde yazdiginiz varis noktasi sadece sizin bir havaalanindan digerine direk olarak ucutugunuzu gosterir).

Ucus Suresi (Time Enroute): Bu sizin ucusunuzun butun inis ve kalkislarla birlikte ne kadar surecegini belirttiginiz bolumdur.Diyelim ki CYHU ' da 30 dakika durdunuz birini aldiniz ,bu durumda bu sureye 30 dakika daha eklemeniz gerekmektedir.

Belirtmek Istedikleriniz(Remark) : Bu bölüme uçuşla ilgili önemli bilgileri girmeniz tavsiye edilir.

Ucaktaki Yakıt Miktarı (Fuel on board) : Bu ucaginizdaki yakıt ile ne kadar ucabileceginizi belirtir.

Alternatif havaalanı : VFR ucuslar bu alani doldurmak zorunda degildir ama doldurulması tavsiye edilir.Diger bolumler sizin isminiz , ucaktaki yolcu ve murettebat sayisi ait oldugunuz havaalani gibi bilgileri icermektedir.

3 - Ucus yukseklikleri ve ucus seviyeleri tablosu :

Yukseklik veya Ucus seviyeleri

Ucagin takip ettigi yol

000° - 179°

180° - 359°

18000 fet altinda : 2000 feet aralikla ucunuz. (.)

IFR ve CVFR

IFR ve CVFR

""Tek Binli"" Feetlerde (1000, 3000, 5000,vb...)

""Cift Binli"" feetlerde (2000, 4000, 6000, vb..)

VFR

VFR

""Cift binli"" Feetler , + 500 feet (3500, 5500, 7500, vb...)

""Tek binli"" Feetler , + 500 (4500, 6500, 8500, vb...)

UÇUŞ SEVİYELERİ

IFR Uçuş Seviyeleri

RVSM(Reduced Vertical Seperation Minimum)

Heading 000’ - 179’

Heading 180’ - 359’

ODD LEVELS

EVEN LEVELS

FL50

FL40

FL70

FL60

FL90

FL80

FL110

FL100

FL130

FL120

FL150

FL140

FL170

FL160

FL190

FL180

FL210

FL200

FL230

FL220

FL250

FL240

FL270

FL260

FL290

FL280

FL310

FL300

FL330

FL320

FL350

FL340

FL370

FL360

FL390

FL380

FL410

FL400

FL450

FL430

FL490

FL470

CVSM(Conventional Vertical Seperation Minimum)

FL50

FL40

FL70

FL60

FL90

FL80

FL110

FL100

FL130

FL120

FL150

FL140

FL170

FL160

FL190

FL180

FL210

FL200

FL230

FL220

FL250

FL240

FL270

FL260

FL290

FL280

FL330

FL310

FL370

FL350

FL410

FL390

FL450

FL430

FL490

FL470

FL530

FL510

GOREREK (VFR) UCUS SEVIYELERI

Irtifa veya Ucus Seviyesi

Aircraft track

000° - 179°

180° - 359°

18000 feet ASL altunda : 2000 feet aralıklarla uculur.

IFR and CVFR

IFR and CVFR

Tek binli irtifalar ASL (1000, 3000, 5000, etc...)

Cift binli irtifalar ASL (2000, 4000, 6000, etc...)

VFR

VFR

Tek binli irtifalar artı 500 feet ASL (3500, 5500, 7500, etc...)

Cift binli irtifalar artı 500 feet ASL (4500, 6500, 8500, etc...)

Hiç yorum yok: