VFR ve IFR UÇUŞ KURALLARI
1 - VFR - Gorerek Ucus Kurallari :
a) VFR Meteorolojik Şartlar - VMC ( Visual Meteorological Conditions ) :
VFR uçuşların yapılabilmesi için aşağıdaki tabloda belirtilen meteorolojik koşulların sağlanması gereklidir (VMC).Asağıdiaki değerler ICAO genel VMC sartlaridir. Bazen bu değerler ülkelerin sivil havacılık otoriteleri tarafından değiştirilmiş olabilir ve farklılık gösterebilir.
| | Kontrollü Havasahaları | Kontrolsuz Havasahaları | ||
| Hava koridoru | B | C-D-E | F-G | |
| S (1) üzeri | S (1) veya alti | |||
| Bulutlardan uzaklik | | Bulutlardan uzak ve yer gorunurken | ||
| Gorus Mesafesi | | | ||
(1)
(2) VFR ucarken yerden minimum uzaklik
(3) Görüş mesafesi
Türkiye havasahasında günbatımından gündoğumuna kadar yani geceleri VFR uçuşlara müsade edilmez.
b) Özel VFR - SVFR(Special VFR) :
Yukarıda belirtildigi gibi, VFR ucuslar bazi sartlarda ucamazlar.VFR uçuş için belirtilen meteorolojik şartların sağlanamaması halinde meydan otoritesi tarafından özel bir müsade alınarak uçuş yapılabilir.Buna Special VFR denir , fakat boyle bir müsadenin alınabilmesi için sorumlu pilotun IFR uçuş lisansına sahip olması gerekmektedir.
c) Minimum and maksimum seviyeler :
VFR Ucuslar :
-En az
-En az 500ft ASFC veya herhangi bir engelin ustunde.
-Alcak hava koridorunda.
d) VFR ucus yükselikleri ve seviyeleri :
Genel kurallara bagli olarak, VFR ucuslar, ucus yukseliklerini TL altinda , Ucus Seviyelerini ise asagidaki tablodaki gibi kullanir ( Semi Circular Crusiing System) -( ref: S5-Altimetri ) :
| Uçuş başı 000° ve 179° arası | Uçuş Başı 180° ve 359° arası |
| Tek Seviyeler + | Cift Seviyeler + |
| FL 35 veya FL 55 veya FL 75 veya FL 95 veya FL 115 veya FL 135 veya FL 155 veya FL 175 veya FL 195 FL 215 FL 235 ... | FL 25 veya FL 45 veya FL 65 veya FL 85 veya FL 105 veya FL 125 veya FL 145 veya FL 165 veya FL 185 FL 205 FL 225 ... |
e) Hız Limitleri :
FL100 veya
f) Kontrollü Bolgelerde (ATC online) VFR :
A Sınıfı Havasahalarında VFR uçuşlara müsade edilmez.
VFR ucuslarda B-C-D Sınıfı Havasahalarına girebilmek icin, pilot :
- Aktif transponder.
- ATC ile radar temasi.
- ATC tarafindan onay almali ve ATC'nin direktiflerini takip etmeli.
Kısaca :
A sınıfı havasahalarında VFR ucamaz.
B-C-D sınıfı havasahalarında , VRF ucuslar ATC tarafindan kontrol edilmeli ve pilot müsade almalidir.
E - F - G havasahalarında VFR klerans almadan ve kontakt kurmadan uculabilir.
VFR ucuslar Visual Patterne girerken - kontrollu bolgelerde- ATC ile tamasa gecmelidir.
g) Ucus Plani:
VFR Ucuş planı yollamak sadece su sartlarda gecerlidir :
- Deniz aşırı veya kontrolsüz bölgelerde ucarken.
- Gece ucuslarinda (Lokal Olarak ucmuyorsaniz).
- Sınır geçerken.
- Kontrol edilen bir alana ucarken.
Diger sartlarda uçuş planı gerekmez ancak yine de doldurmaniz tavsiye edilir VFR-FP dökümanını inceleyebilirsiniz.
Basitleştirilmiş FP : VFR ucarken, herhangi bir ATC kendi bolgesine ucan bir trafige ucus plani doldurmasini isteyebilir.Bu durumda kolaylaştirilmiş FP girebilirsiniz (VFR isaretli olarak), . Kolaylaştırılmış ,FP sunlari içermelidir :
- Ucak tipi.
- Kalkis noktasi.
- Varis noktasi.
- Ve tabiki gercek adiniz ve ait oldugunuz bolge ( Homebase).
Diger alanlari bos birakabilirsiniz..
h) VFR'den IFR'a gecis :
Pilot ATC'yi bilgilendirmeli , ucus plani doldurmali ve IFR ucabilmek icin ATC'den izin istemelidir.
i) Kim VFR ucar ? :
Genellikle genel havacilik ucaklari (C182, PA28, DR40...) VFR ucarlar. Genellikle alcaktan ucarlar (
2 - IFR - Aletli Uçuş Kurallari :
a) IFR Meteorolojik Sartlar - IMC ( Instruments Meteorological Conditions ) :
Aşağıda belirtilen her koşulda IFR ucus yapilabilir
IMC göz önünde bulundurularak ,VFR ucuşlar IMC ile uçamaz. Bu sebeple IMC ile sadece IFR uçulabilir.
Not : IFR uçuşlar VMC ile de uçulabilir.
b) Minimum seviye :
IFR ucuslar su seviyelerde ucabilir :
- En az1000 ft (
- En az Yaklasma ve MRV chartlarinda belirtilen minimum seviyede.
c) IFR ucus seviyeleri ve yukseklikleri :
Genel kurallara bagli olarak IFR ucuslarda yükseklikler İntikal Seviyesi altında irtifa - feet (AMSL) , altında ise FL - Flight Level olarak tabir edilir.
| Uçuş başı 000° ve 179° arası | Uçuş Başı 180° ve 359° arası |
| TEK SEVIYELER | CIFT SEVIYELER |
| FL 50 veya FL 70 veya FL 90 veya FL 110 r FL 130 veya FL 150 veya FL 170 veya FL 190 FL 210 FL 230 FL 250 FL 270 FL 290 -------------------------------- FL 330 FL 370 FL 410 ... | FL 40 veya 4,000 ft FL 60 veya FL 80 veya FL 100 veya FL 120 veya FL 140 veya FL 160 veya FL 180 veya FL 200 FL 220 FL 240 FL 260 FL 280 -------------------------------- FL 310 FL 350 FL 390 ... |
d) Hız Limitleri :
FL100 veya
e) Kontrollü Havasahalarında IFR Uçuş :
IFR uçuşların kontrollü havasahalarında uçabilmesi için (A-B-C-D-E sınıfları), Pilot :
- Aktif Transponderı olmasi gerekir.
- ATC ile radar temasi kurması gerekir.
- ATC tarafindan klerans almalı ve kleransa uymalıdır.
Kısaca :
A-B-C-D-E sınıflarında IFR ucuslar kontrol edilir ve klerans alınır ve ATC ile temas kurulur.
F-G havasahalarında klerans gerekmez ve kontrol edilmeden ucuş yapılabilir.
f) IFR Yaklasma ve Terk :
IFR terkler SID ile (Standard Instrument Departures) yada DP's (Departure Procedures) ile duzenli bir sekilde yapilmalidir.Eger bunlar kullanilmazsa ATC tarafindan yapilmalidir.IFR terk müsadesi en azindan sunlari icerir: :
- SID veya bir rapor noktasi , yukseklik veya ucus seviyesi, transponder kodu ve Approach/Departure Radyo Frekansı.
- Terk icin bir ucus başı ve ucus seviyesi, transponder code'u ve Approach/Departure Radyo Frekansı.
IFR Yaklasmalar STAR ile (Standard Terminal Arrival Route) ve aletli yaklasma prosedurleri ile duzenli bir sekilde yapilmalidir.Aksi taktirde ATC komutlari veya Gorerek yaklasma izni ile de yapılabilir.
IIFR ucuslar gorerek yaklasma iznini pist gorus mesafesi icindeyse alabilir.Boylece chart ve yaklasma prosedurleri kullanmadan piste inis yapılabilir.
g) IFR Uçuş Planı :
IFR ucuslarda FP doldurulmalidir. S1-IFR-UP .
h) IFR'den VFR'e gecis :
Bu sadece VMC koşullar mevcut ise ve A sınıfı havasahasında degil ise yapılabilir.
Pilot ATC'yi CANCEL IFR, diyerek uyarir ve ucus planini tekrar gonderir.
i) Kimler IFR uçar ? :
Tüm ticari ucaklar (Ticaret ucaklari, havayollu sirketleri...) ve cogu askeri nakliye uçagi IFR kullanir. Askeri jetlerde IFR ucabilir.
VFR UÇUŞ PLANI
1 - VFR Ucuslar :
VFR Ucuslar VMC 'ye bagli olarak yapılan ucuslardir.VFR ucus yapan pilotlar kendini diger trafiklerden ayırmakla ve yerde iken trafiği tıkamamalıdır.
Butun VFR 'ler G sınıfı ( kontrol edilmeyen bolge) havasahasına girdiginden, Pilotlar tehlikeli olabilecek uçuşları kollamalı ve radyo frekansını kullanarak belirli aralıklarla buldugu pozisyonu rapor etmelidir.
Kontrol edilen bolgelerde ise , yine trafikleri kollamalıdır ancak ATC'nin komutlarınıda uygulamalıdır.
2 - Ucus Plani :
Bu plan Cedars havaalanindan (CSS3) kalkacak ve Saint-Jean Havaalanina (CYJN) ucacak Bir Cessna Skyhawk'in ucus planı örneğidir.

TCAS, Ucak Listesi, Son-ek : Kullanacagimiz ucagi Ucak listesinden (SB) seciyoruz (Eski SB versiyonlari bunu desteklemez).Gordugunuz gibi, ucak genel havacilik ucagi oldugundan, sahibi ucagi TCAS yuklememis (ref :S1-TCAS) Bu yuzden
Ucus Tipi : Ucusumuz VFR oldugunuzdan VFR kutucugunu isaretliyoruz.. SVFR Ozel VFF anlamindadir. Kotu hava Sartlarinda CTR'lerde kullanilan ucus tipi (Center anlaminda degil Kontrol alani anlaminda) .
Ucak Kayıt Kodu : Bir sonraki konu ucak tanimlanmasi .Ornek olarak Kanada icin bir ucak kodu yazalim.. Genelllikle CF-XXX, C-FXXX veya C-GXXX, gibidir . XXX olan yere bir kombinasyon yazilir.Tanimlayici kod IVAO serverlarina baglanmadan once girilir. ( Bu menude degil).
Ucak Tipi : Yukaridaki ornekte ucak tipinin girildigini goruyoruz. (ucak listesinden), hemen altindaki bosluk ise sizin cagri kodunuzu gosteriyor.
TAS (Asıl Ucus Hızı) : TAS veya True Airspeed diye bilinir. Bu sizin ucusunuz sirasinda muhafaza edeceginiz hizi belirtmenizi saglar. Hız ile ilgili ayrintilari S5-Hızlar bolumunde gorebilirsiniz.
Kalkis Noktasi : Kalkis noktası 4 harfli ICAO kodudur.Tum dunya havaalani kodlarini IVAO database'den ogrenebilirsiniz.Ekstra bilgi icin S5-Tanımlayıcılar bolumunu inceleyebilirsiniz.
Kalkis zamani , tahmini zaman ve asıl zaman : Bunlar sizin tahmini ve asıl kalkis zamanlarini belirtmenizi saglar, UTC'de (Uluslararasi kordine edilmis zaman).
Yukseklik : 2000 feetin altindaki ucuslar icin istediginiz her degeri girebilirisiniz ( Yerden ve diger engellerden
Rota : Burasi Rotanizi Yazacaginiz bolumdur. VFR ucuslarda direk kalktiginiz ve gideceginiz havaalanini yazmaniz yeterlidir.. Kontrol edilmeyen bolgelerde bu sizin nereden kalkip nereye direk olarak gideceginizi beliritr.
Eger bircok havaalaninda duracaksaniz bunu ucus plainnizda belirtiniz: CSS3 CYHU CYJN gibi ... bu sizin CYHU'de (Saint-Hubert) duracaginizi veya sadece bu havaalani uzerinden gecip CYJN'ye devam etceginizi gosterir.
Gidilecek nokta(destination) : Rota'dan sonra gidilecek nokta bolumu gelir.Bu nokta rotanizda yazsaniz bile, buraya yine yazmaniz gerekir.(Rota bolumünde yazdiginiz varis noktasi sadece sizin bir havaalanindan digerine direk olarak ucutugunuzu gosterir).
Ucus Suresi (Time Enroute): Bu sizin ucusunuzun butun inis ve kalkislarla birlikte ne kadar surecegini belirttiginiz bolumdur.Diyelim ki CYHU ' da 30 dakika durdunuz birini aldiniz ,bu durumda bu sureye 30 dakika daha eklemeniz gerekmektedir.
Belirtmek Istedikleriniz(Remark) : Bu bölüme uçuşla ilgili önemli bilgileri girmeniz tavsiye edilir.
Ucaktaki Yakıt Miktarı (Fuel on board) : Bu ucaginizdaki yakıt ile ne kadar ucabileceginizi belirtir.
Alternatif havaalanı : VFR ucuslar bu alani doldurmak zorunda degildir ama doldurulması tavsiye edilir.Diger bolumler sizin isminiz , ucaktaki yolcu ve murettebat sayisi ait oldugunuz havaalani gibi bilgileri icermektedir.
3 - Ucus yukseklikleri ve ucus seviyeleri tablosu :
| ||||||||||||||
UÇUŞ SEVİYELERİ
IFR Uçuş Seviyeleri
| RVSM(Reduced Vertical Seperation Minimum) | |
| Heading | Heading |
| ODD LEVELS | EVEN LEVELS |
| FL50 | FL40 |
| FL70 | FL60 |
| FL90 | FL80 |
| FL110 | FL100 |
| FL130 | FL120 |
| FL150 | FL140 |
| FL170 | FL160 |
| FL190 | FL180 |
| FL210 | FL200 |
| FL230 | FL220 |
| FL250 | FL240 |
| FL270 | FL260 |
| FL290 | FL280 |
| FL310 | FL300 |
| FL330 | FL320 |
| FL350 | FL340 |
| FL370 | FL360 |
| FL390 | FL380 |
| FL410 | FL400 |
| FL450 | FL430 |
| FL490 | FL470 |
| CVSM(Conventional Vertical Seperation Minimum) | |
| FL50 | FL40 |
| FL70 | FL60 |
| FL90 | FL80 |
| FL110 | FL100 |
| FL130 | FL120 |
| FL150 | FL140 |
| FL170 | FL160 |
| FL190 | FL180 |
| FL210 | FL200 |
| FL230 | FL220 |
| FL250 | FL240 |
| FL270 | FL260 |
| FL290 | FL280 |
| FL330 | FL310 |
| FL370 | FL350 |
| FL410 | FL390 |
| FL450 | FL430 |
| FL490 | FL470 |
| FL530 | FL510 |
GOREREK (VFR) UCUS SEVIYELERI
| Irtifa veya Ucus Seviyesi | Aircraft track | |
| 000° - 179° | 180° - 359° | |
| | IFR and CVFR | IFR and CVFR |
| Tek binli irtifalar ASL (1000, 3000, 5000, etc...) | Cift binli irtifalar ASL (2000, 4000, 6000, etc...) | |
| VFR | VFR | |
| Tek binli irtifalar artı | Cift binli irtifalar artı | |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder